Hatha Yoga

LOSLATEN VAN SPANNING

Met aandacht bewegen

Bij Hatha Yoga doe je lichaamshoudingen (asanas) en oefeningen. Hierbij gebruiken we alle spieren in het lichaam. Door deze oefeningen te doen, zoek je de spanning en stijfheid in je lichaam op. Je wordt je bewust van waar spanning zit in je lichaam. Spanning en stijfheid in je lichaam zorgen ervoor dat je minder bewegelijk wordt, maar ook dat de doorbloeding in de spieren en organen verminderd. Dit kan voor allerlei klachten zorgen. Bekende voorbeelden hiervan zijn; nek-, schouder- en rugklachten, ademhalings- en concentratieproblemen, hoofdpijn. Naarmate we ouder worden kunnen deze klachten voor steeds meer problemen zorgen.

Tijdens de oefeningen leer je bewust gebruik te maken van je adem. Door het gebruik van je ademhaling kan je lichamelijke spanning stukje bij beetje gaan loslaten. Je zult merken dat er een verband bestaat tussen spanning/stijfheid in je lichaam en je ademhaling. Als je spanning tegen komt merk je dat je moeilijker gaat ademen of dat je je adem in houdt. Door je tijdens een houding te concentreren op je ademhaling kan je spanning in spieren gaan loslaten. Als je meer controle hebt over je adem en je rustiger gaat doorademen, gaan je spieren ook ontspannen.

Het loslaten van spanning is ook van invloed op je geestelijke balans. Spanning in spieren is vaak gerelateerd aan stress en emoties. Het loslaten van spanning in spieren zorgt ook voor loslaten in het hoofd. Door het bewust voelen van je lichaam en je ademhaling neemt je concentratie toe, wat zorgt voor meer rust in je hoofd. Je ervaart meer innerlijke rust.

De lessen zijn geschikt voor iedereen: vrouwen, mannen, jong en oud, voor beginners en voor degenen die al eerder aan yoga hebben gedaan.

Neem direct contact op

ZOEK JE IETS ANDERS?

Bekijk hier het andere lesaanbod

Yin Yoga

In Yin Yoga ligt de focus op het bindweefsel in plaats van op de spieren zoals in andere yoga vormen. Bindweefsel (ook wel fascia genoemd) is een weefsel dat alles in je lichaam met elkaar verbindt.

Lees meer…

50 plus Yoga

In deze les zijn de yoga houdingen wat zachter, maar wel effectief. We blijven wat minder lang in de houdingen en doen veel zittende (vaak op een kruk) en liggende houdingen.

Lees meer…

RNS Yoga

Deze les is gericht op het verlichten van rug-, nek-, en schouderklachten. Er wordt dus vooral aandacht besteed aan de rug, nek en schouders maar ook de rest van het lichaam wordt niet vergeten.

Lees meer…

Qi Gong

Zhineng Qigong is een efficiënte Chinese bewegingsvorm, ontwikkeld uit duizenden jaren ervaring op het gebied van Qigong en Chinese Geneeskunde, in combinatie met moderne medische en wetenschappelijke inzichten..

Lees meer…